Quality Ships from Groningen
In 2007, shipowner Daniel Gausch and shipbroker Christian Hochbein acquired Groningen shipyard. In a short time, the company has made an international name for itself within the shipbuilding community for maritime and inland navigation and now employs 180 people. The yard has grown from an initial steel construction capacity of about 2,000 tons to its current capacity of 10,000 tons per year. The construction time of a turnkey inland vessel averages 21 weeks.
Among the company's key characteristics are professionalism, reliability, quality and the pursuit of continuous innovation, as well as a high degree of customer orientation. Not only this concept, but also the legal regulations for inland tankers, according to which almost all hazardous liquids, from the end of 2012, 2015 or 2018, must be transported in double-hulled tankers, continuously ensure a full order book in Groningen.
From Concept to a ready made vessel
As an operating company of Hogau B.V., GS Yard B.V. designs and builds double-hulled tankers for marine and inland shipping. Thanks to its special longitudinal ramp, GS Yard can also launch ships with higher weights and maximum dimensions of 135 x 15.80 meters (LxW) without any problems. GS Yard's own plasma cutting machine and welding robots ensure that parts can be cut and welded with high and consistent quality every time. Thanks to this technical equipment and qualified personnel, the company is able to carry out all work during the new construction and technical completion of hulls of seagoing and inland vessels in-house, from the initial planning to the finished vessel. GS Yard further convinces customers through short construction time, precise time planning, high quality and competitive prices, as well as the fact that the yard offers both steel construction and technical finishing. GS Yard deals with, among other things:
- New vessels
- refit and
- repairs
off all kinds of ships
The yard's customers especially appreciate the high-quality materials and excellent workmanship of the ships. For new construction projects, GS Yard exclusively uses Western European ship steel, which not only has a better quality and surface condition, but is also better to cut and weld than materials from other regions. Even with other materials, the company prefers to use quality products of German and Dutch manufacture and reliable suppliers.
Nieuwbouw voor de binnenvaart
Op het vlak van de binnenvaart heeft GS Yard zich op de meest uiteenlopende scheepstypen van 86 tot 110 meter gespecialiseerd. Naast droge-ladingschepen, duwboten en transporteenheden zonder eigen aandrijving bouwt het bedrijf ook chemicaliëntankers. GS Yard bouwt alle schepen conform de specificaties en wensen van de klant of op basis van eigen ontwerp. De binnenvaartschepen van 86 en 110 meter zijn als standaardschepen ontworpen.
Nieuwbouw voor de zeevaart
Ook bij de bouw van kustvaarders en zeeschepen kan GS Yard de wensen van de klant exact implementeren of deze zo nodig met eigen constructies en technische uitwerkingen ondersteunen. Op de scheepswerf worden kustvaarders, gastankers en stukgoedschepen gebouwd.
Luchtfoto gemaakt op 14-5-2012
Vakkundig uitgevoerde reparatie- en ombouwwerkzaamheden
Ook klanten die hun schip willen laten repareren of ombouwen, kunnen een beroep doen op de ervaring, technische kennis en moderne uitrusting van GS Yard. De werf heeft zich hierbij gespecialiseerd op de revisie van binnenvaart en tankschepen van uiteenlopende formaten, evenals de ombouw van enkelwandige tot dubbelwandige tankschepen. De competente reparatieservice is 24 uur per dag bereikbaar en kan schepen zo nodig ook op locatie vakkundig repareren. Bovendien verzorgen de experts van GS Yard ook alle werkzaamheden die met de regelmatige vernieuwing van klasse en certificaten samenhangen.
De werf heeft alle vakkennis in huis om de bouw van een schip van begin tot eind zelf te verzorgen. Dit is mogelijk door middel van jarenlange ervaring van diverse medewerkers op het vlak van: buigen, vervormen, snijden en het bouwen van uiteenlopende scheepstypes. De voorbewerkingshal is uitgerust met een kraancapaciteit van 3 x 6 Ton, de spantenbuigmachine van 220 Ton, een platenpers van 250 Ton en de plasmasnijmachine kan platen snijden tot een dikte van 30 millimeter. Van de eerste schetsen tot de afwerking houdt GS Yard rekening met de wensen van de opdrachtgever.
Kwaliteitswerk garandeert korte ligtijden
Of het nu om nieuwbouw, ombouw of reparatie van schepen gaat, bij GS Yard staat kwaliteit altijd voorop. Dat geldt niet alleen voor de toegepaste hoogwaardige materialen en componenten, de samenwerking met ervaren toeleveranciers en de geavanceerde technische infrastructuur, maar vooral ook voor de ervaren en goed opgeleide medewerkers. Met zijn ingenieurs, gecertificeerde lassers en andere vakmensen is de werf in staat om alle opdrachten op betrouwbare en vlotte wijze uit te voeren en daarbij telkens aan de wensen van de klant, met betrekking tot afwerkings- en productkwaliteit, te voldoen.
Meer service door gekwalificeerd personeel
In totaal zijn er 59 medewerkers in dienst en ongeveer 100 – 150 medewerkers van de toeleveranciers en onderaannemers welke op de werf werkzaam zijn. De werf staat tot ver buiten de regio bekend als een aantrekkelijke werkgever die zijn medewerkers via regelmatige trainingen en vervolgopleidingen telkens de meest actuele kennis op de relevante vakgebieden verschaft.
Om ook in de toekomst over gekwalificeerde medewerkers te kunnen beschikken, leidt GS Yard regelmatig jonge medewerkers op tot lassers en scheepsbouwers. Hierbij profiteren zij van de jarenlange ervaring van hun collega’s. Via de gedegen kennis van de medewerkers en de regelmatige uitwisseling van ervaringen, evenals de constructieve samenwerking met klanten en toeleveranciers staat GS Yard garant voor hoogwaardige producten en een snelle en competente service in alle aspecten rondom de nieuwbouw, ombouw en reparatie van schepen.